' Ik geef mannen geen hand, Ali vrouwen wel'

Door MARLIES VAN LEEUWEN
BREDA - Rabi'a Frank, een tot de islam bekeerde Nederlandse, noemt zich radicaler dan haar man, de omstreden beoogde legerimam Ali Eddaoudi. ,,Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Ik denk op een bepaalde manier, Ali denkt weer anders.
afbeelding vergroten Rabi'a Frank ergert zich aan de beeldvorming over haar man Ali Eddaoudi. FOTO MEREL VERSTEEG

li radicaal? Laat me niet lachen,'' vertelt de vrouw van de islamitische geestelijk verzorger die onder vuur is komen te liggen. ,,Ik geef mannen geen hand, hij vrouwen wel.''

Vlak voor zijn benoeming donderdag tot legerimam, viel de Tweede Kamer over uitspraken die Ali Eddaoudi een paar jaar geleden deed in columns over premier Balkenende en de missie in Afghanistan.

Eddaoudi wil met geen woord reppen over de kwestie. ,,Alles wat hij zegt, wordt verkeerd geïnterpreteerd. Ik moet wél mijn ei kwijt,'' zegt Frank gefrustreerd. ,,Ik erger me aan de beeldvorming. Wat is radicaal? Een man met een jurk en een lange baard? Dat is mijn man niet. Verwacht je dat de vrouw van een radicale imam zo haar verhaal vertelt?''

De Nederlandse vrouw van joodse afkomst bekeerde zich veertien jaar geleden tot de islam, nadat ze verliefd was geworden op de Nederlands-Marokkaanse Eddaoudi. Zij raakte geïnspireerd door de koranteksten en stelde kritische vragen over hoe haar man de islam praktiseerde. ,,Door mijn vragen is hij zich meer gaan verdiepen.''

Ze droeg tot voor kort een nikab, die slechts haar ogen onbedekt hield. Haar man vond het niets. ,,Ik las altijd al zijn columns,'' vertelt de Bredase. ,,Natuurlijk dacht ik ook wel eens, 'oeps, dat stel je wel erg scherp'. Het is een column. Die moet prikkelen, tot denken aanzetten. Het was extremer dan hij daadwerkelijk dacht. Vrijheid van meningsuiting is hier een groot goed, dacht ik altijd. Dat geldt blijkbaar niet voor moslims.''

Haar man heeft inmiddels afstand genomen van de teksten. ,,Afghanistan was destijds echt niet zijn ding. Er werd over gedebatteerd, hij wist er niet veel van en schreef in al zijn emotie die columns. Later, toen hij de stap naar Defensie wilde maken, ging hij zich meer verdiepen. Hij heeft respect voor de jongens en meiden in het leger.''

Het frustreert haar dat iedereen een mening heeft over haar echtgenoot. ,,Hij heeft contact gezocht met de ouders van de omgekomen soldaat Azdin Chadli. Hij sprak zich in columns uit tegen moslims die homo's in elkaar slaan. Dáár hoor je niemand over.''

https://files.edsondepary.webnode.com/200002167-79e117adb1/animated_favicon1.gif